Sommige kunstenaars komen zelfverzekerd van de opleiding af, weten wat ze willen, waar ze heen willen, en hoe ze het kunnen bereiken. Sommige hebben helpers, familiesteun, of kruiwagens en geen financiële belemmeringen. De meeste, echter, niet.
Ze moeten zelf het promotionele wiel ontdekken. Een belangrijke eerste stap voor een kunstenaar is zelfvertrouwen te hebben in het eigen talent. Daarnaast zal een kunstenaar zijn professionaliteit ook moeten ontwikkelen. En lef. En know-how. Een tweede belangrijke stap is daarom het verkrijgen van kennis om die zakelijke professionaliteit te vergroten. Als de creatieve opleidingen weinig of nauwelijks aandacht hieraan besteden, blijven de kunstenaars kwetsbaarder dan nodig. Wie kunnen creatieven richting geven in deze roerige en veranderende tijden? Er zal een manier van denken moeten komen over de kunstenaar en ‘zakelijkheid’, eigen stuurkracht, commercieel denken, zelfpromotie, samenwerken met assistenten, diepte-investering, onderhandelen, klantenbinding, zelfstandig ondernemerschap, eigen collecties vormen, schenkingen, administratie, verkoop en geld verdienen.
Wij willen met je de diepte in, maar ook de breedte verkennen en dat betekent: alles bespreekbaar maken, en eventueel de creatieve opleidingen ondersteunen met de tips die top kunstprofessionals aan College Art Tour geven. Wij denken mee en vragen hen daarom ons te vertellen hoe het in hun carrière, zakelijk gezien, is verlopen onderweg van kunstenaar naar ondernemer: from Artist to ‘Artrepreneur’.